Så låter perspektivet
Hur tänker andra?
Så låter perspektivet
Vilka behov har andra?
Så låter perspektivet
Kan vi ta hjälp utifrån?
Så låter perspektivet
Hur påverkar det andra?
Så låter perspektivet
Hur har andra gjort?
Utifrånperspektivet
Utifrånperspektivet bidrar till att möta behoven hos dem som verksamheter vänder sig till. Gruppen har ett öppet och nyfiket förhållningssätt och tar in information och inspiration utifrån. Utifrånperspektivet handlar alltså om att sätta gruppens arbete i sitt sammanhang och att se helheten.
Film om utifrånperspektivet
Filmen handlar om det ni behöver veta och ta hänsyn till som pågår utanför gruppen och som påverkar ert arbete. Om hur ni med hjälp av utifrånperspektivet kommer in på frågor som rör anpassning och utveckling i förhållande till er omvärld.
01 /05
Utifrånperspektivet
Utifrånperspektivet bidrar till en verksamhet som möter behoven hos de ni vänder er till. Det hjälper gruppen att se helheten och stärker känslan i gruppen av att göra ett bra jobb.
När perspektivet saknas eller när det helt får ta överhand kan det medföra risker för gruppen. Ta del av exempel på perspektivets frisk- och risksignaler på nästa sida.
02 /05
Utifrånperspektivets frisk – och risksignaler
Frisk – när det fungerar
- Löser gruppen problem som möter andras behov
- Tänker gruppen på konsekvenser för andra
- Är förankringen i organisationen god
- Lär man av goda exempel eller misstag som andra redan gjort
- Delar gruppen med sig av sina erfarenheter till andra
- Anpassas verksamheten efter förändringar i omvärlden
Risk – när perspektivet saknas
- Tappar gruppen kunskaper om de som använder verksamhetens tjänster
- Blir gruppen osynlig i organisationen och tappar nätverk
- Hänger gruppen inte med i förändringar och kan bli överraskade
- Ser man inte helheten
- Minskar lärande, motivation och engagemang
- Stannar viktiga erfarenheter och kunskaper i gruppen
Risk – när perspektivet tar överhand
- Läggs fokus på att hjälpa andra så att gruppens egna behov kommer i skymundan
- Matchas viljan att hjälpa andra inte av resurser och förutsättningar att lyckas
- ”Hoppar gruppen på” projekt för att tillfredsställa andra
- Styrs man av nyckeltal och tappar egen initiativkraft
03 /05
Reflektera
Hur fungerar utifrånperspektivet i era egna möten? Tänk på att lyfta både styrkor och svagheter.
Vad kan ni göra för att stärka utifrånperspektivet hos er?
04 /05
Fortsätt utveckla er arbetsgrupp med Bättre möten
Kom igång med modellen
Ladda ner modellen som påminner er om alla perspektiven. Använd affischen i era digitala eller fysiska möten.
Testa era möten
Få koll på nuläget! Gå till det forskningsbaserade testet och få ett unikt resultat av gruppens samtalsmönster.
Tillsammans gör vi jobbet bättre!
Aktiviteten ni nyss genomfört ingår i det forskningsbaserade verktyget Bättre möten som är utvecklat av Suntarbetsliv.
05 /05
GRUPPAKTIVITET TID: FRÅN 25 MINUTER
Sätt igång!
Titta på filmen och reflektera över hur gruppens omvärldskoll ser ut. Tillsammans får ni prata om hur ni kan stärka utifrånperspektivet under era möten.
Tryck på starta för att öppna aktiviteten i helskärmsläge.
Film om utifrånperspektivet
Filmen handlar om det ni behöver veta och ta hänsyn till som pågår utanför gruppen och som påverkar ert arbete. Om hur ni med hjälp av utifrånperspektivet kommer in på frågor som rör anpassning och utveckling i förhållande till er omvärld.
01 /05
Utifrånperspektivet
Utifrånperspektivet bidrar till en verksamhet som möter behoven hos de ni vänder er till. Det hjälper gruppen att se helheten och stärker känslan i gruppen av att göra ett bra jobb.
När perspektivet saknas eller när det helt får ta överhand kan det medföra risker för gruppen. Ta del av exempel på perspektivets frisk- och risksignaler på nästa sida.
02 /05
Utifrånperspektivets frisk – och risksignaler
Frisk – när det fungerar
- Löser gruppen problem som möter andras behov
- Tänker gruppen på konsekvenser för andra
- Är förankringen i organisationen god
- Lär man av goda exempel eller misstag som andra redan gjort
- Delar gruppen med sig av sina erfarenheter till andra
- Anpassas verksamheten efter förändringar i omvärlden
Risk – när perspektivet saknas
- Tappar gruppen kunskaper om de som använder verksamhetens tjänster
- Blir gruppen osynlig i organisationen och tappar nätverk
- Hänger gruppen inte med i förändringar och kan bli överraskade
- Ser man inte helheten
- Minskar lärande, motivation och engagemang
- Stannar viktiga erfarenheter och kunskaper i gruppen
Risk – när perspektivet tar överhand
- Läggs fokus på att hjälpa andra så att gruppens egna behov kommer i skymundan
- Matchas viljan att hjälpa andra inte av resurser och förutsättningar att lyckas
- ”Hoppar gruppen på” projekt för att tillfredsställa andra
- Styrs man av nyckeltal och tappar egen initiativkraft
03 /05
Reflektera
Hur fungerar utifrånperspektivet i era egna möten? Tänk på att lyfta både styrkor och svagheter.
Vad kan ni göra för att stärka utifrånperspektivet hos er?
04 /05
Fortsätt utveckla er arbetsgrupp med Bättre möten
Kom igång med modellen
Ladda ner modellen som påminner er om alla perspektiven. Använd affischen i era digitala eller fysiska möten.
Testa era möten
Få koll på nuläget! Gå till det forskningsbaserade testet och få ett unikt resultat av gruppens samtalsmönster.
Tillsammans gör vi jobbet bättre!
Aktiviteten ni nyss genomfört ingår i det forskningsbaserade verktyget Bättre möten som är utvecklat av Suntarbetsliv.
05 /05
Träna på utifrånperspektivet
Här finns enkla aktiviteter som hjälper er som grupp att fokusera på utifrånperspektivet. Aktiviteterna kräver kort förberedelsetid och genomförs under era ordinarie möten. Genom att regelbundet träna kommunikationen ökar ni möjligheterna för bättre möten.
TID: FRÅN 15 MINUTER
Bjud in gäster
Den här aktiviteten går ut på att komma fram till vem eller vilka gruppen skulle kunna bjuda in till ett möte för att lära sig mer om hur andra tänker, känner eller gör.
Material: Inget material behövs
Bjud in gäster
Den här aktiviteten går ut på att komma fram till vem eller vilka ni skulle kunna bjuda in till ett möte för att lära er mer om hur andra tänker, känner eller gör. Eller vem eller vilka ni kan besöka för att uppnå samma sak.
Det kan exempelvis vara en annan enhet, de som använder era tjänster, eller en expert.
Förbered gärna genom att redan i förväg ha förslag på tider när ni kan bjuda in en gäst.
01 /04
Gör så här
- Var och en tänker enskilt en stund på vem eller vilka som gruppen skulle ha nytta av att träffa och varför. Om ni vill kan ni använda notislappar.
- Gå laget runt och samla in alla förslag.
- Välj ut vem eller vilka gruppen vill bjuda in eller besöka. Om ni har svårt att välja kan ni rösta fram ett förslag.
- Bestäm sedan vem som bjuder in och när mötet kan ske.
02 /04
Reflektera
Vad har ni för förväntningar på mötet med gästen?
Bestäm gärna om och hur mötet ska följas upp!
03 /04
Fortsätt utveckla er arbetsgrupp med Bättre möten
Kom igång med modellen
Ladda ner modellen som påminner er om alla perspektiven. Använd affischen i era digitala eller fysiska möten.
Testa era möten
Få koll på nuläget! Gå till det forskningsbaserade testet och få ett unikt resultat av gruppens samtalsmönster.
Tillsammans gör vi jobbet bättre!
Aktiviteten ni nyss genomfört ingår i det forskningsbaserade verktyget Bättre möten som är utvecklat av Suntarbetsliv.
04 /04
TID: FRÅN 10 MINUTER
Omvärldskollen
För att bidra till större omvärldskoll kan ni under mötet stanna upp och ställa frågor som gör att ni i gruppen reflekterar utifrån omvärldens perspektiv. Det kan ge nya kunskaper och energi till samtalet!
Material: Inget material behövs
Omvärldskollen
För att bidra till större omvärldskoll kan ni under mötet stanna upp och ställa frågor som gör att ni i gruppen reflekterar utifrån omvärldens perspektiv. Det kan ge nya kunskaper och energi till samtalet!
01 /04
Gör så här
Tänk för en stund att ni är ledningen, de som använder era tjänster, facket eller politikerna. Bestäm vilkens perspektiv ni vill ta.
Fundera över:
- Vad hade ni tänkt om er verksamhet just nu om ni vore dem?
- Hur skulle ni vilja ha det då?
02 /04
Reflektera
- Blev det någon skillnad i samtalet när ni tittade på verksamheten utifrån någon annans perspektiv?
03 /04
Fortsätt utveckla er arbetsgrupp med Bättre möten
Kom igång med modellen
Ladda ner modellen som påminner er om alla perspektiven. Använd affischen i era digitala eller fysiska möten.
Testa era möten
Få koll på nuläget! Gå till det forskningsbaserade testet och få ett unikt resultat av gruppens samtalsmönster.
Tillsammans gör vi jobbet bättre!
Aktiviteten ni nyss genomfört ingår i det forskningsbaserade verktyget Bättre möten som är utvecklat av Suntarbetsliv.
04 /04
Verktygets delar
PLANERA
TILL MÖTESLEDAREN
Här planerar du arbetet med Bättre möten.
TESTA ERA MÖTEN
Enkät som testar gruppen samtalsmönster.
FORTSÄTT
POSITIVA
Perspektivet som höjer nivån på era möten.
UTFORSKANDE
Perspektivet som undersöker möjligheter.
BERÄTTANDE
Perspektivet som ger mötet innehåll.
INIFRÅN
Perspektivet som stärker gruppen.
UTIFRÅN
Perspektivet som ger koll på omvärlden.